PODZIEL SIĘ
oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek to prawdopodobnie najbardziej zdrowy rodzaj tłuszczu na świecie! Ma działanie ochronne przed chorobami i stanowi jeden z głównych składników diety długowieczności. Warto spożywać ją codziennie – minimum 2-3 łyżki, na zimno, jako dodatek np. do sałatek czy zup.

Wiele badań na dużych populacjach wskazuje na związek diety śródziemnomorskiej ze spadkiem zachorowalności na choroby przewlekłe, w tym schorzenia układu sercowo-naczyniowego. Odpowiedzialne za to jest przede wszystkim większe spożycie jedno- i wielonienasyconych tłuszczów, jakie zawiera oliwa z oliwek, a zmniejszenie lub wręcz wykluczenie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Taka dieta chroni przed zawałami, miażdżycą, udarami, prowadzi do obniżenia całkowitego cholesterolu. Spożycie oliwy z oliwek jest rozpowszechnione wśród wielu długowiecznych populacji  na świecie, np. u Greków z Ikarii i Włochów z Sardynii czy Kalabrii. Mieszkańcy Okinawy, choć nie spożywają dużych ilości oliwy z oliwek, to jedzą orzechy i tłuste ryby, bogate w kwasy Omega-3. Co ważne, dieta bogata w oliwę z oliwek chroni też przed chorobami neurodegeneracyjnymi, związanymi z upośledzeniem poznawczym, takimi jak Alzheimer.

Przeciętny Polak spożywa się rocznie ok. 1 litra oliwy z oliwek, podczas gdy Grek lub Włoch – ok. 20 litrów!

Spożywaj dziennie min. 2-3 łyżki oliwy (ok. 30-50 ml) oliwy z oliwek tłoczonej na zimno lub 30 g orzechów (np. pekan, laskowych).

Dlaczego oliwa z oliwek jest tak cenna?

  • To jedno z najbogatszych źródeł kwasu oleinowego (aż 73% zawartości). Należy on do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega 9, które mają działanie ochronne i antyzapalne. Wpływa na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, pomagając regulować poziom złego (LDL) i dobrego (HDL) cholesterolu we krwi. Przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia otyłości, chorób serca czy miażdżycy. Na jego niedobory często cierpią osoby starsze.
  • To też bogactwo antyoksydantów, takich jak witamina E czy polifenole. Najwięcej ich znajduje się w świeżych owocach, dlatego tak ważne jest, aby wybierać oliwę extra virgin – z pierwszego tłoczenia, na zimno. Wtedy nie traci ona swoich cennych właściwości.
  • Zawiera też oleokantal – to silny związek antyoksydacyjny i przeciwzapalny (uważa się, że ma działanie porównywalne do ibuprofenu). Dzięki temu chroni przed wieloma chorobami, w tym sercowo-naczyniowymi, nowotworowymi czy neurodegeneracyjnymi. Działanie przeciwzapalne, związane z obniżeniem poziomy biała C-reaktywnego, ma też kwas oleinowy.

Extra virgin, czyli…?

To tzw. oliwa dziewicza, czyli pochodząca z pierwszego tłoczenia na zimno owoców drzewa oliwnego. Tylko ona zachowuje wszystkie właściwości świeżych oliwek. Skład chemiczny oliwy jest odpowiedzialny za jej rodzaj i jakość, a wpływ na to mają: uprawa, odmiana, stopień dojrzałości zerwanych owoców, sposoby zbierania oliwek (najlepiej, aby było to robione ręcznie!), transport, czas (od momentu zerwania) i sposób tłoczenia.

  • Oliwa z oliwek extra vergine – to oliwa cechująca się najwyższą jakością, to po prostu 100% soku z oliwek – owoce są poddawane tłoczeniu na zimno krótko po zerwaniu. Nie jest ona poddawana żadnym procesom chemicznym, a jej kwasowość nie przekracza 0,8% (to ważne dla zachowania jej cennych właściwości). Zaleca się spożywać ją na zimno – jeśli chcesz ją dodać np. do zupy, zrób to nie w trakcie gotowania, tylko już na talerzu, podobnie z innymi daniami na ciepło.
  • Oliwa z oliwek vergine – podobnie jak extra vergine to 100% soku z oliwek, z tym że o wyższej kwasowości do 2%. Najczęściej służy jako dodatek do oliw rafinowanych.
  • Na półkach sklepowych znajdziesz też oliwy powstające na skutek procesu chemicznego:
  • Oliwa z oliwek – to oliwa rafinowana z domieszką oliwy vergine (już 1% wystarczy, aby móc nazwać ją oliwą z oliwek, zwykle to nie więcej niż 15%).
  • Oliwa z wytłoków oliwy (na etykiecie: „aceite de orujo”, „sansa”, „pomace”) – ma najniższą jakość, ponieważ otrzymuje się ją w sposób chemiczny z masy pozostałej po tłoczeniu oliwek (wytłoki to pozostałości z nasion i owoców już pozbawionych soku), a więc zawiera tak naprawdę małą ilość oliwy. Jest tania, ale pozbawiona korzyści, jakie zyskujesz, spożywając oliwę z oliwek extra virgin dobrej jakości.

Partnerem działu jest:

logo Prolon

www.prolon.pl

 

PODZIEL SIĘ
Anna Kondratowicz
O urodzie piszę od ponad 15 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). WirtualnaKlinika.pl to portal dla takich kobiet jak ja sama – zainteresowanych profesjonalnymi metodami poprawy wyglądu, które szukają rzetelnych informacji na ich temat i nie chcą ulegać ani modom, ani mitom związanym z tą dziedziną. I traktują zabiegi jako sposób na naturalne podkreślenie urody, a nie jej „przerobienie”. Jestem też współzałożycielką i redaktor naczelną portalu www.iBeauty.pl. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@wirtualnaklinika.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ