WIRTUALNA KLINIKA

Wyszukaj na WirtualnaKlinika.pl

Co się dzieje w organizmie w trakcie głodówki?

Ewolucyjnie ludzkość przystosowana jest do poszczenia, co wynikało z braku pożywienia w pewnych okresach. Dziś rzadko chodzimy głodni, a w krajach wysoko rozwiniętych – często wręcz przejedzeni. Ten model stylu życia przyczynił się do wzrostu zachorowań „z nadmiaru”. Można jednak temu przeciwdziałać, stosując okresowe głodówki. Trudno jest wytrzymać na wodzie, zupełnie bez jedzenia. Na szczęście badania prowadzone nad długowiecznością wykazały, że lepsze efekty dla zdrowia dają krótkookresowe diety naśladujące post, takie jak Prolon.

 

Co się dzieje z naszym organizmem w czasie głodówki?

  • Ludzka fizjologia oscyluje pomiędzy dwoma modelami: głodu i trawienia. Po spożyciu posiłku hormon nazywany insuliną rośnie proporcjonalnie do spożycia węglowodanów i w dużo mniejszym zakresie białek. Insulina pozwala przeniknąć glukozie do komórek, gdzie może być użyta do produkcji energii. Insulina bierze udział w gromadzeniu tłuszczu i glikogenu – cząsteczce magazynowanej w mięśniach i wątrobie, skąd szybko może być pobrana do produkcji energii. Insulina jest hormonem anabolicznym, który inicjuje budowanie tkanek i wzrost.
  • Nasze ciała są w stanie trawienia przez 4 godziny od spożycia posiłku, kiedy poziom glukozy i insuliny we krwi rośnie i nasz organizm zaczyna gromadzić energię z pożywienia.
  • 4-6 godzin po posiłku nasz organizm przechodzi w stan po wchłanianiu. Poziomy insuliny i cukru we krwi spadają, w związku z tym, aby utrzymać glukozę na odpowiednim poziomie, zostaje ona uwolniona z wątroby i mięśni przez rozkład glikogenu.
  • Po 10-12 godzinach od posiłku ciało wchodzi w stan głodówki. W tym stanie zapasy glikogenu się kończą i aby utrzymać odpowiedni poziom glukozy we krwi, rozpoczyna się proces glukoneogenezy, czyli produkcji glukozy z tłuszczu, mleczanów i białka. W fazie głodu ciało sięga do zgromadzonego tłuszczu, aby wytworzyć ciała ketonowe, które są używane jako paliwo.
  • Około 24-48 godzin po posiłku ciało wchodzi w fazę nazywana autofagią. Organizm rozbija uszkodzone, stare komórki i ponownie używając ich białek tworzy nowe komórki lub zużywa je jako paliwo w procesie glukoneogenezy. Autofagia przykuła uwagę badaczy ze względu na korzyści, jakie daje: spowolnienie efektów starzenia, „zarządzanie” procesami zapalnymi, leczenie wielu różnych chorób chronicznych, takich jak choroby autoimmunologiczne oraz nowotwory.

(na podst. artykułu „Jedz mniej, żyj dłużej – terapeutyczne korzyści głodówki”, Dr. Talia Marcheggiani, ND)

Autofagia, czyli głodówka w odmładzaniu

Autofagia to proces, w którym stare, uszkodzone komórki są niszczone, a w ich miejsce powstają nowe – to daje duże pole do badań na polu odwracania procesów starzenia. Autofagia łagodzi obciążenie organizmu poprzez usuwanie komórek, które przestały się dzielić, a okradają organizm z energii i składników odżywczych poprzez uwalnianie mediatorów zapalenia mogących zniszczyć sąsiednie komórki i być przyczyną chorób. W trakcie procesu starzenia coraz więcej naszych komórek przechodzi w stan senescencji (obumierania), powodując stany zapalne związane ze starzeniem. Badania dowodzą, że zapalenie jest pierwszym czynnikiem prowadzącym do starzenia, niszcząc DNA i przyczyniając się do różnych chorób, takich jak choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca, zapalenie stawów, rak i autoimmunoargesja.

Po przebytej głodówce dochodzi do stymulacji produkcji nowych, zdrowych progenitorowych komórek macierzystych w systemie immunologicznym. Największy ich wyrzut obserwuje się ok. 4. dnia trwania głodówki – 700% więcej niż normalnie! U osób, które przeszły dietę imitującą post, obserwuje się spadek ilości prozapalnych komórek szpiku, których ilość wzrasta z wiekiem, a wzrost ilości limfocytów T, które chronią organizm przed wirusami i nowotworami. Jednym słowem głodówka prowadzi do uruchomienia programu „samouzdrawiania” organizmu – podobnego do procesu rozwoju u noworodka!

Prolon

Jaką głodówkę wybrać?

Ludzkość stosuje okresowe posty od tysiącleci – czy to „przymusowo” (brak pożywienia), czy z wyboru (głodówki z powodów religijnych, takie jak ramadan czy wielki post). Dla celów zdrowotnych niektórzy poszczą na wodzie – np. jeden dzień w tygodniu, inni przez wiele tygodni rygorystycznie obniżają kaloryczność spożywanych produktów.

Dwa najbardziej popularne sposoby poszczenia to:

  • Poszczenie przerywane (Intermittent Fasting)
    Przeważnie odbywa się to w modelu tygodniowym, gdzie z siedmiu dni dwa są postem, a w pięć kolejnych spożywa się normalne posiłki, lub w ciągu doby spożywa się przez 8 godzin, a 16 się pości. Osoby stosujące dietę 5:2 ograniczają spożycie kalorii do 600 kcal dla mężczyzn i 500 kcal dla kobiet przez 2 dni w tygodniu, przy czym nie ma znaczenia, jakie to będą dni. Przez resztę dni tygodnia spożywa się normalne posiłki. Dieta nie określa, co ma stanowić te 500-600 kcal, liczy się tylko ograniczenie ich podaży. Natomiast dieta o dobowym ograniczeniu 8 godzin jedzenia/16 godzin postu sprowadza się do ograniczenia tylko czasu, w którym spożywa się posiłki, w ciągu tych 16 godzin postu można pić kawę, herbatę, wodę i napoje bez kalorii. Z tych 16 godzin część to sen. Przez 8 godzin kiedy można jeść, dieta nie ma żadnych ograniczeń ilościowo-jakościowych. Celem tej diety jest głównie zrzucenie i utrzymanie wagi.

  • Dieta imitująca głodówkę (Fasting Mimicking Diet)
    Ten rodzaj głodówki jest oparty na okresowym poście, który jest kontynuowany przez minimum 3 kolejne dni. W odróżnieniu od postu przerywanego, koncentrującego się głównie na utracie wagi, okresowe poszczenie wprowadza organizm w pewien rodzaj stresu, który stymuluje ciało i wprowadza w model przetrwania a nawet rozkwitu. Rezultaty okresowej głodówki są skoncentrowane na szerszym spektrum zdrowotnych benefitów, takich jak utrata tłuszczu trzewnego, zoptymalizowanie poziomu glukozy, cholesterolu, CRP i ciśnienia krwi.

Głoduj, jedząc

Badania prowadzone przez prof. Valtera Longo, światowej sławy guru od długowieczności, profesora gerontologii i nauk biologicznych, dyrektora Instytutu Długowieczności przy Szkole Gerontologii na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles, dowiodły, że jedyna dieta imitująca głodówkę, opracowana w zgodzie z zasadami diety długowieczności – Prolon – jest stosunkowo łatwa do przeprowadzenia (dostajesz gotowe pudełka) i, co najważniejsze, przynosi klinicznie udowodnione korzyści zdrowotne, regenerując organizm i uruchamiając w nim naturalne procesy odmładzające, takie jak aktywacja komórek macierzystych. Dodatkowo Prolon wykazuje u osób stosujących zoptymalizowanie procesów metabolicznych i spadek czynników ryzyka związanych z wiekiem. Osoby przyjmujące Prolon potwierdzają szybką utratę tłuszczowej masy ciała, poprawę markerów krwi przy jednoczesnym wzroście poziomu energii, obniżenie ilości tłuszczu trzewnego i poprawę wyglądu skóry, która staje się zdrowsza, gładsza i młodsza.

ProlonZobacz, jak dokładnie działa dieta imitująca głodówkę Prolon>

Wiele diet opartych na głodówce, włączając w to okresowe poszczenie, zabrania jedzenia w różnych okresach w ciągu jakiegoś czasu. Natomiast Prolon pozwala na jedzenie w czasie kolejnych 5 dni postu przez cały czas czerpiąc z benefitów, jakie daje głodówka – w czasie tego programu żywieniowego myśli, że głoduje. Posiłki są niskowęglowodanowe, niskobiałkowe i niskokaloryczne oraz przygotowane tak , że organizm nie czyta ich jako pożywienia. Nie musisz całkowicie rezygnować z jedzenia podczas głodówki z Prolonem, co znaczy, że możesz czerpać wszystkie korzyści wynikające z głodówki trwającej 5 dni bez głodu, spożywając prawdziwe jedzenie.

Dodaj komentarz

Podobne tematy

starsza para

Dieta chroniąca przed demencją

Dieta może chronić przed chorobami neurodegeneracyjnymi i alzheimerem. Dowodzi tego wiele badań, w tym te prowadzone nad chorobą Alzheimera przez […]


Nasi eksperci

ZAPYTAJ EKSPERTA

Gabinety i kliniki