PODZIEL SIĘ
sprawdzone metody na radzenie sobie ze stresem
Stres towarzyszy współczesnemu człowiekowi niemal nieprzerwanie. W zależności od sytuacji, jego źródłem mogą być ważne wydarzenia lub te prozaiczne i codzienne, jak odebranie telefonu, dlatego umiejętność radzenia sobie ze stresem jest niezbędna do zachowania zdrowia psychicznego i fizycznego.
Każdy człowiek inaczej radzi sobie ze stresem, a kluczem do sukcesu jest znalezienie metody najskuteczniejszej dla danej jednostki. W psychologii wyróżnia się trzy style radzenia sobie ze stresem – skoncentrowany na unikaniu, emocjach lub zadaniu. Za najbardziej efektywny uznaje się ostatni styl, ponieważ prowadzi do rozwiązania problemu, a więc zniwelowania stresora. Wysoką skuteczność wykazują również metody, które pozwalają na obniżenie poziomu kortyzolu w organizmie.

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie nie tylko na zdrowie organizmu, ale również na samopoczucie i stan psychiczny. Wydzielające się w czasie ćwiczeń endorfiny, nazywane hormonami szczęścia, działają w sposób antagonistyczny dla kortyzolu. Hormony te uwalniają się po około 30 minutach aktywności, dlatego wystarczy krótka sesja na siłowni, spacer, jogging, nordic walking lub inna forma ruchu, aby poczuć się lepiej. Dodatkowo, jeśli aktywność będzie wykonywana na świeżym powietrzu, organizm dotleni się, co spotęguje efekty ćwiczeń. Ważne, aby odpowiednio wybrać rodzaj ćwiczeń – najefektywniejsze będą te, które są lubiane i stanowią źródło przyjemności.

Własny sposób na relaks

Organizm pod wpływem stresu wchodzi w fazę wytężonego wysiłku, dlatego aby zniwelować uczucie napięcia nerwów i mięśni lub kołatanie serca, trzeba zrelaksować się i wybrać aktywności, które działają uspokajająco. Na wielu ludzi w ten sposób działa muzyka – kilkanaście minut spędzonych na słuchaniu ulubionych nagrań pozytywnie wpłynie na układ nerwowy. Podobne działanie może mieć gorąca kąpiel, masaż, gotowanie, czytanie książki lub każda inna forma spędzania czasu, przy której myśli  „oderwą się” od stresujących wydarzeń.

Środki farmakologiczne

Ze stresem można walczyć w sposób naturalny, bez wspomagania się środkami farmakologicznymi, jednak ich zastosowanie czasami jest niezbędne. W asortymencie aptek znajdują się zarówno preparaty bez recepty, dostępne dla każdego, jak i te, wydawane jedynie z polecenia lekarza. Apteczne leki na uspokojenie bez recepty posiadają w składzie głównie zioła i wyciągi z roślin, które nieznacznie i łagodnie wpływają na układ nerwowy człowieka, oraz witaminy i minerały, wspierające kondycję umysłową i fizyczną. Wśród leków uspokajających bez recepty znajdują się również te, które pozytywnie wpływają na czas zasypiania i sam sen, przyczyniając się w ten sposób do nocnej regeneracji organizmu.

Profilaktyka stresu

Chociaż stresu nie da się definitywnie wyeliminować z codziennego życia, można mu skutecznie przeciwdziałać. Na negatywny wpływ stresu narażone są w dużym stopniu osoby o niskiej samoocenie i zewnętrznym poczuciu kontroli, dlatego dla nich remedium będzie praca nad sobą i wybór takich metod, które zaowocują wiarą we własne możliwości oraz sprawstwo. Na radzenie sobie ze stresem wpływa również styl życia oraz dieta – do codziennej rutyny warto wprowadzić aktywność fizyczną, a do diety zdrowe przekąski. Osoby działające w chronicznym stresie powinny zastanowić się nad wyeliminowaniem używek – kawy, alkoholu i papierosów, które dodatkowo pobudzają organizm, potęgując efekt działania stresu.
PODZIEL SIĘ
Anna Kondratowicz
O urodzie piszę od 20 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). WirtualnaKlinika.pl to portal dla takich kobiet jak ja sama – zainteresowanych profesjonalnymi metodami poprawy wyglądu, które szukają rzetelnych informacji na ich temat i nie chcą ulegać ani modom, ani mitom związanym z tą dziedziną. I traktują zabiegi jako sposób na naturalne podkreślenie urody, a nie jej „przerobienie”. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@wirtualnaklinika.pl.