PODZIEL SIĘ
Różowa wstążeczka

Październik od 1985 roku uznawany jest na całym świecie za miesiąc świadomości raka piersi (ang. Breast Cancer Awareness Month) – choroby, która dotyka coraz więcej kobiet w coraz młodszym wieku. Szczególnym dniem całej kampanii jest 15 października – w tym dniu obchodzimy Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi, którego symbolem jest różowa wstążka. 

Rak piersi w liczbach

  • Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem u kobiet na świecie (25%) i najczęstszą przyczyną zgonu (14%), a chore na raka piersi stanowią 36% kobiet żyjących z nowotworami. Szacuje się, że co roku raka piersi rozpoznaje się u blisko 1,7 miliona kobiet, a ponad 500 tysięcy umiera z tego powodu.
  • W naszym kraju rak piersi dotyka aż jedną na 5 Polek. Każdego dnia u ok. 50 Polek diagnozuje się raka piersi. 18 000 pacjentek poddawanych jest leczeniu, często bardzo inwazyjnemu, a 6 000, czyli 1/3 umiera. Dzieje się tak dlatego, że rak piersi nadal wykrywany jest na zbyt późnym etapie.
  • Nowotwór piersi najczęściej dotyka kobiety po 50. roku życia, ale coraz częściej rozpoznawany jest u młodszych pacjentek – w Polsce stanowi on aż 1/3 zachorowań nowotworowych kobiet w wieku 30-49 lat. W ciągu ostatnich 30 lat prawie dwukrotnie zwiększyła się zachorowalność na raka piersi wśród kobiet młodszych, w wieku 20-49 lat. Kobiety poniżej 50. roku życia są narażone na bardziej inwazyjne, szybciej rozwijające się nowotwory.
  • Największą zachorowalność na raka sutka notuje się krajach uprzemysłowionych (Belgia, Dania, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania), a najmniej w krajach Afryki i Azji Południowo-Wschodniej. Z tego powodu rak piersi jest uważany za chorobę cywilizacyjną.
  • Przyczyny choroby są złożone, jednak za najważniejsze uznaje się czynniki związane ze stanem hormonalnym kobiety (czynniki reprodukcyjne, wiek pokwitania i przekwitania, stosowanie preparatów hormonalnych), a także genetyczne – obecność u danej osoby mutacji genu BRCA1 lub genu BRCA2. Częstość występowania raka piersi wzrasta też z wiekiem.

Rak to nie wyrok

W porównaniu do innych nowotworów odsetek wyleczeń jest bardzo wysoki – 5-letnie przeżycia w krajach o najwyższych standardach leczenia onkologicznego sięgają nawet 90%. W Polsce również poprawia się dostęp do nowoczesnych i skutecznych terapii, natomiast ciągle problemem jest odpowiednia profilaktyka raka piersi i wczesne zgłoszenie się na leczenie. Dzięki nowoczesnym terapiom nawet przerzutowy rak piersi czy nowotwory w zaawansowanym stadium mogą stać się chorobą przewlekłą, a nie wyrokiem śmierci. Szansa na wyleczenie jest jednak większa, jeśli rak jest zdiagnozowany i leczony we wczesnym stadium. Przykładem jest agresywny podtyp HER2-dodatni, który dotyka ok. 18-20% kobiet z rakiem piersi. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego leczenia dwoma lekami, tzw. podwójnej blokady receptora HER2, możliwe jest nie tylko zahamowanie wzrostu nowotworu, ale też zmniejszenie, a w niektórych przypadkach nawet zanik guza. Podwójna blokada jest już w Polsce dostępna dla kobiet z wczesnym HER2-dodatnim rakiem piersi.

Uaktualnione specjalistyczne zalecenia dotyczące leczenia raka piersi w oparciu o najnowszą wiedzę dostępne są na stronie organizacji National Comprehensive Cancer Network® (NCCN®) – jest to stowarzyszenie non-profit zrzeszające wiodące centra leczenia nowotworów pracujące nad opieką nad pacjentami, badaniami i edukacją. Organizacja skupia się na podnoszeniu jakości, skuteczności, wydajności i dostępności opieki zdrowotnej w celu poprawy poziomu życia pacjentów.

Tłumaczenia z języka angielskiego NCCN Guidelines® dotyczące raka piersi zostały ostatnio zaktualizowane w wersji chińskiej, japońskiej i hiszpańskiej. Obecnie dostępna wersja koreańska, francuska, polska i portugalska zostaną uaktualnione do końca miesiąca. Wszystkie są dostępne bezpłatnie na stronie NCCN.org/global.

Jak się badać profilaktycznie?

Amerykańskie Towarzystwo Radiologiczne (ACR) wprowadziło system oceny BIRADS (BreastImaging Reporting and Data System), szczegółowo określający standardy profilaktyki raka piersi. Zgodnie z przyjętymi wytycznymi, badania lekarskie w przypadku kobiet bez objawów i dodatkowych czynników ryzyka powinno się wykonywać regularnie:

  • do ukończenia 39. roku życia – co 36 miesięcy,
  • od 40 r. ż. – co 12 miesięcy,
  • dodatkowo u kobiet w wieku 50-59 lat zalecane są regularne kontrolne badania mammograficzne (MMG),wykonywane raz na dwa lata.

Bardzo ważna jest też samokontrola piersi – połączenie wszystkich metod badawczych przynosi najlepszą skuteczność wykrywania nowotworu piersi na wczesnym etapie. Niestety, mimo wielu lat działań edukacyjnych wciąż tylko 2-3% kobiet wykonuje to badanie poprawnie i regularnie (co miesiąc).

Dotykam = Wygrywam

Wiele kobiet nie tylko się nie bada, ale też nie uczy tego nawyku swoim córkom – w ankiecie zrealizowanej przez fundację Wsparcie na Starcie, aż 78% dziewcząt stwierdziło, że ich mamy nie rozmawiały z nimi nigdy na temat zdrowia piersi. Blisko 50% dziewcząt, które wzięły udział w badaniu, nie akceptuje swoich piersi i uważa, że ich piersi są albo za małe, albo za duże. A 40% badanych dziewcząt myśli, że rak piersi powstaje wskutek działania antyprespirantów, opalania, ran, siniaków, fal emitowanych przez telefon komórkowy, noszenia niewłaściwie dopasowanego biustonosza czy posiadania większego rozmiaru piersi. Dlatego w tym roku głównym przesłaniem 9. już edycji kampanii Dotykam=Wygrywam jest „Biustopozytywność – jako sposób na zdrowie piersi”. – Dbanie o siebie zaczyna się od pozytywnej relacji ze swoim ciałem – mówi Izabela Sakutova, inicjatorka kampanii. A Polki wciąż nie postrzegają swoich piersi jako ważnej części swojego ciała i nie umieją o nie dbać – jak wskazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Fundację Wsparcie na Starcie wśród ponad 3000 kobiet.

Do biustopozytywności i dbania o siebie namawiają tegoroczni ambasadorzy kampanii, m.in.: Beata Sadowska, Daria Widawska, Elżbieta Romanowska, Marzena Rogalska, Kinga Zawodnik, Aleksandra Kisio, Karolina Szostak, Lidia Kalita, Anna Iberszer, Anna Męczyńska, Paulina Koziejowska oraz dwóch panów: Qczaj i Michał Piróg. W październiku, jak co roku, trwa też akcja reCYClingu, czyli zbiórki biustonoszy, która odbywa się w ponad 160 sklepach bieliźnianych w całej Polsce. W poprzednich edycjach kampanii udało się zebrać prawie 100 tys. staników. Środki uzyskane z ich reCYClingu, podobnie jak w latach poprzednich, zostaną przekazane na wsparcie działalności statutowej Stowarzyszenia Amazonki Ruch Społeczny oraz Fundacji Wsparcie na Starcie.

Warto też kupić „Pokochaj swoje piersi. Biustopozytywny poradnik dla dziewcząt i ich mam” – to książka cegiełka napisana charytatywnie, przez organizatorkę kampanii i ekspertkę brafittingu sponad 20 letnim doświadczeniem – Izabelę Sakutovą. Książka jest kompletnym, praktycznym przewodnikiem dla zdezorientowanych nastolatek i ich mam, obalającym mity związane z rozwojem piersi, profilaktyką raka piersi i doborem biustonosza. To wiedza podana w łatwo przyswajany sposób, tworząca w młodych kobietach zdrowe nawyki na przyszłość i wspierająca w nich poczucie pewności siebie przez biustopozytywne podejście do życia przez podjęcie rozmowy na temat uczuć i emocji związanych z piersiami. Przemawiające do wyobraźni ilustracje do książki wykonała Magda Danaj Porysunki.

Książkę można kupić w profesjonalnych sklepach brafittingowych, których adresy znajdą się na stronie www.dotykamwygrywam.pl. Całościowy zysk z jej sprzedaży zostanie przeznaczony na stworzenie przez fundację Wsparcie na Starcie mobilnej aplikacji, która służyć będzie jako pomoc edukacyjna dla nastolatek. Głównym zadaniem aplikacji będzie promowanie profilaktyki raka piersi poprzez naukę samobadania oraz poznanie i zapobieganie symptomom źle dobranego biustonosza.

BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa

Jak pokazują badania opinii, ponad połowa ankietowanych mężczyzn (56%) będących w związkach deklaruje, że zachęcali swoje partnerki/żony do samobadania piersi. Jednocześnie co czwarty ankietowany mężczyzna, będący w związku nie wie, czy partnerka/żona wykonuje samobadania piersi, a co piąta kobieta nie wie, jak je przeprowadzić. O profilaktyce raka piersi powinny pamiętać nie tylko Polki, ale także najbliżsi im mężczyźni. Ta idea przyświeca kampanii BreastFit. Kobiecy Biust. Męska Sprawa, wspieranej przez firmę Novartis Oncology, która wystartowała w 2015 roku z inicjatywy Fundacji Onkocafe–Razem Lepiej. Do tegorocznej edycji kampanii dołączyła Fundacja Philips, a dzięki tej współpracy w całej Polsce ruszyły badania USG piersi dla kobiet w ramach akcji 1000 badań USG dla 1000 kobiet. Lista placówek biorących udział w akcji dostępna jest na stronie http://breastfit.onkocafe.pl/1000-x-usg/

Breast FitMożesz też wesprzeć akcję kupując kolejną edycję kalendarza „Power of Community 2021” z udziałem sportowców – dochód z jego sprzedaży co roku jest przeznaczony na wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi. Kalendarz można kupić na:
www.breastfit.onkocafe.pl/kalendarz/

Dzień na U

Dzień na U to ważna data w kalendarzu każdej kobiety. To kobiece „ruchome święto”, które wypada raz w roku. U każdej z nas kiedy indziej. To dzień, kiedy wykonujemy USG piersi. Taką kampanię zainicjowały rok temu Fundacja Rak’n’Roll i Avon Kontra Rak Piersi zachęcając Polki do regularnego potwierdzania zdrowia piersi. – Dzień na U zainicjowaliśmy w naszej firmie rok temu. Natomiast już ponad 20 lat prowadzimy kampanię Avon Kontra Rak Piersi. Zależy nam, aby kobiety traktowały badanie jako część stylu życia. Chcemy zwrócić uwagę na to, że USG powinno na stałe wpisać się w kalendarz każdej z nas. Troska o nasze wnętrze jest tak samo ważna, jak dbanie o zewnętrzny wygląd. Dzień na U to nasze „kobiece święto”, o którym nigdy nie zapominamy i o którym z dumą mówimy – dodaje Anna Werstler, Dyrektor Marketingu CEE w Avon.

Dzień na UDo akcji przyłączyło się Booksy – aplikacja, dzięki której bez wychodzenia z domu można umówić się online do fryzjera, kosmetyczki, fizjoterapeuty czy trenera personalnego, jak również na wizytę w banku czy sklepie z elektroniką. – Chcemy pokazać, że do tematu zdrowia i dobrego samopoczucia należy podchodzić kompleksowo i warto znaleźć w swoim kalendarzu czas na USG, tak samo jak robimy to w przypadku wizyty u kosmetyczki czy fryzjera. Dlatego do naszych usług dodajemy nową kategorię – teraz użytkowniczka aplikacji może ustalić swój Dzień na U i od razu umówić się na badanie w jednym ze współpracujących z nami gabinetów – wyjaśnia Marta Piórkowska, Senior Marketing Manager w Booksy.

Więcej na stronie: www.dziennau.pl

Produkty z różową wstążeczką

Jak co roku, wiele firm przyłącza się do akcji wspierania działań związanych z promowaniem świadomości na temat nowotworów piersi, sprzedając produkty oznaczone różową wstążeczką, z których dochód przeznaczony jest na ten cel. To m.in.:

Balsam do biustu BiosensualBalsam do pielęgnacji biustu, szyi, dekoltu oraz twarzy Biosensual (100 ml, 80 zł, www.biosensual.pl) – jego sprzedaż wspiera kampanię Piersi w SPA – zainicjowaną przez Monikę Słowińską, założycielkę marki Biosensual.

Revitalash

Marka Revitalash prowadzi globalne całoroczne działania mające na celu poszerzanie świadomości na temat raka piersi. W ramach tzw. Programu Pink na rok 2020 uruchomiła inicjatywy obejmujące oferty na produkty limitowane i globalne programy filantropijne. Od każdego produktu Pink Sleeve RevitaLash® Advanced (3,5mL/2,0mL) i RevitaBrow® Advanced (3,0 mL) zakupionego w terminie od 1 września do 31 października 2020 r. RevitaLash Cosmetics przeznacza 2 USD na organizacje charytatywne zajmujące się walką z rakiem piersi na całym świecie, maksymalnie do 120000 USD. Aby uczcić ideę, limitowane, nagradzane produkty są dostępne w specjalnych różowych opakowaniach premium. Produkty możesz kupić na www.revitalash.pl

Kevin Murphy

Różowa Siła – to kampania na rzecz profilaktyki raka piersi prowadzona przez markę Kevin Murphy wspólnie z Federacją Stowarzyszeń Amazonki. W tym roku prowadzona jest pod hasłem Positively.Pink. W jej ramach część dochodu z październikowej sprzedaży wszystkich różowych produktów Kevin Murphy zostanie przekazana Federacji Stowarzyszeń Amazonki. Kupując zestaw Positively Pink z serią Angel, otrzymasz też apaszką specjalnie zaprojektowaną przez Kevina Murphy. Twórca marki zapisał na niej pozytywne przesłanie dla wszystkich walczących z chorobą oraz wspierających profilaktykę raka piersi. Może być ona stosowana jako ozdoba do włosów, chustka na rękę, poszetka czy ozdoba torebki. Produkty są dostępne w najlepszych salonach fryzjerskich w całym kraju oraz na hair2go.pl.

Amvi

AMVI Cosmetics to pierwsza polska marka kosmetyczna stale przekazująca 1% przychodu ze sprzedaży każdego produktu na rzecz wsparcia kobiet chorych na raka piersi. W tym zakresie współpracuje z fundacją Rak’n’Roll. Wyjątkowym produktem w portfolio marki AMVI Cosmetics jest Ujędrniający Krem do Dekoltu i Biustu (125 ml, 34,99 zł), który pomoże ci zadbać o piękny wygląd delikatnej skóry piersi. Szczególnie zadowalające efekty możesz osiągnąć, jeśli aplikację kosmetyku połączysz z masażem. Masaż stymuluje tkanki oraz układ limfatyczny, w efekcie znacząco poprawia kondycję biustu i zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Masaż jest też doskonałym sposobem na poznanie swoich piersi – wtedy łatwiej wykryć w nich niepokojące zmiany podczas badania palpacyjnego. Kupisz go na: www.amvicosmetics.com

Serum Estee Lauder

Kupując limitowane produkty Estée Lauder wspierasz badania prowadzone przez Międzynarodowe Centrum Nowotworów Dziedzicznych przy Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie. W tym roku z różową wstążeczką jest dostępne serum Advanced Night Repair – bestseller marki!

Purella pomaga

Z okazji Różowego Października Purella wspólnie z Anną Starmach i Ewą Chodakowską przygotowała dedykowany, limitowany produkt z różową wstążką, ze sprzedaży którego przeznaczy 5% na fundację „OnkoCafe Razem lepiej” i dalej na rzecz kobiet. Zgodnie z ustaleniami z fundacją, w tym roku pieniądze zostaną przeznaczone na wsparcie kobiet zmagających się z zaawansowanym rakiem piersi. www.onkocafe.pl, www.purella.pl