PODZIEL SIĘ
żywienie po resekcji żołądka

Resekcja żołądka to inaczej jego usunięcie, które może być całkowite lub częściowe. Taka operacja to zawsze duża ingerencja w układ pokarmowy, która wpływa znacząco na zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych. Dowiedz się, jak powinna wyglądać dieta po resekcji żołądka.

Wycięcie żołądka całkowite lub częściowe powoduje, że codzienna dieta powinna bazować na produktach łatwo ulegających trawieniu. Dobrze, aby warzywa i owoce były jedzone po obraniu, najlepiej gotowane. Lepiej zrezygnować z nasion roślin strączkowych, warzyw kapustnych, a także grzybów, pieczarek, cebuli, czosnku czy pora. Ponadto, produkty zbożowe pełnoziarniste muszą zostać zastąpione pszennym lub pszenno-żytnim białym pieczywem, jasnymi makaronami, białym ryżem i drobnymi kaszami jak manna czy jaglana. Produkty mleczne należy wybierać takie, o umiarkowanej ilości tłuszczu, unikając tłustych serów żółtych, serów topionych i śmietan. Preferowane z mięs są chude gatunki i rodzaje, natomiast przeciwskazane wszelkie tłuste wędliny czy pasztety. Dopuszczalne są także chude ryby i jajka, ale najlepiej w formie gotowanej. Chude mięso, ryby, jaja i produkty mleczne są niezwykle istotne, ponieważ stanowią źródło białka, tak istotnego dla regeneracji po operacji. Jeśli te produkty nie są tolerowane, lekarz może zalecić wprowadzenie żywności medycznej, która umożliwi dostarczenie tego ważnego składnika. Żywność medyczna może dostarczać wyłącznie białka, np. Resource Instant Protein lub białka i kompletu innych składników odżywczych, np. Resource Protein. W jadłospisie po usunięciu żołądka dopuszczone są umiarkowane ilości masła, margaryn miękkich, a także olejów roślinnych czy oliwy z oliwek. Z technik kulinarnych polecane jest gotowanie i duszenie. Dodatkowo, warto unikać wszelkich dań i deserów zawierających duże ilości cukru.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Usunięcie żołądka, bądź jego części, wymaga również zmian w sposobie spożywania posiłków. Preferowane są częstsze posiłki (5-7 w ciągu dnia) o mniejszej objętości w regularnych odstępach czasu. Dzięki temu mniejsze jest ryzyko wystąpienia wzdęć, nudności czy bólów brzucha, które mogą się pojawić po obfitym posiłku. Potrawy powinny być ponadto podawane w temperaturze pokojowej, ponieważ takie działają mniej drażniąco na jelita niż te gorące i zimne. Dobrze, aby ich konsystencja była delikatna zawłaszcza na początku. Dlatego podawanie zup typu krem, warzyw w formie purée i rozdrabnianie innych produktów może ułatwić trawienie i ograniczyć działanie drażniące. Jedzenie powoli i w spokoju jest nie mniej ważne. Dodatkowo, wszelkie płyny powinny być wypijane małymi porcjami i pomiędzy posiłkami, a nie w trakcie ich trwania. Najlepiej, aby było to na 30 – 60 minut przed lub po posiłku. Wszystko dlatego, że przyspieszają one przesuwanie się treści pokarmowej. Ponadto, zaleca się odpoczynek po posiłku z lekko uniesioną głową i tułowiem tak, aby pokarm poruszał się wolniej.

Dlaczego konieczna jest dbałość o dietę?

Wszystko po to, by uniknąć zespołu poposiłkowego. Może on występować w postaci wczesnej po posiłku o zbyt dużej objętości i objawiać się uczuciem pełności w nadbrzuszu, odbijaniem, nudnościami, wymiotami, bólami kurczowymi brzucha, biegunką, a także kołataniem serca, obfitym poceniem się czy zawrotami głowy. Natomiast w postaci późnej (2-3 godziny po posiłku), jako efekt posiłku bogatego w cukry, może powodować: poczucie niepokoju, roztargnienie i splątanie, przyspieszoną akcję serca, drżenie rąk, nadmierne pocenie i uczucie silnego głodu. Dbałość o jakość diety i sposób spożywania posiłków są zatem kluczowe na drodze do lepszego samopoczucia.

Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. Stosować pod kontrolą lekarza. Resource Protein: Do postępowania dietetycznego w stanach niedożywienia i/lub w przypadku ryzyka niedożywienia, któremu może towarzyszyć zwiększone zapotrzebowanie na białko. Resource Instant Protein: Do postępowania dietetycznego u pacjentów w stanach niedożywienia lub w przypadku ryzyka niedożywienia, u których może występować zwiększone zapotrzebowanie na białko.

Artykuł sponsorowany

PODZIEL SIĘ
Anna Kondratowicz
O urodzie piszę od 20 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). WirtualnaKlinika.pl to portal dla takich kobiet jak ja sama – zainteresowanych profesjonalnymi metodami poprawy wyglądu, które szukają rzetelnych informacji na ich temat i nie chcą ulegać ani modom, ani mitom związanym z tą dziedziną. I traktują zabiegi jako sposób na naturalne podkreślenie urody, a nie jej „przerobienie”. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@wirtualnaklinika.pl.