WIRTUALNA KLINIKA

Wyszukaj na WirtualnaKlinika.pl

D-LAB probiotyki

Mikrobiom – drugie życie skóry

Skóra człowieka jest największym narządem ludzkiego ciała – jej powierzchnia może zajmować ponad 2 m2, a waga ponad 20 kg (średnio to 25% masy ciała). Każdy centymetr ludzkiej skóry zamieszkują miliardy mikroorganizmów: bakterii, wirusów, grzybów, roztoczy. Ich obecność jest niezwykle ważna, ponieważ wspierają one funkcje barierowe i odpornościowe skóry. Zachwianie równowagi jakościowej i ilościowej mikrobiomu prowadzi do problemów dermatologicznych: podrażnień, atopii, łuszczycy, stanów zapalnych. Jak o niego dbać, aby cieszyć się zdrową skórą? Podpowiadamy!

Co to jest mikrobiom?

Mikrobiom to złożony zespół mikroorganizmów (głównie bakterii, wirusów i grzybów) żyjących fizjologicznie na naszej skórze – wspierający jej funkcje barierowe i chroniący ją przed drobnoustrojami patogennymi. Każdy z nas ma swój własny, niepowtarzalny mikrobiom, a jego skład jakościowy i ilościowy zależy nie tylko od indywidualnych uwarunkowań, płci i wieku (mikrobiom każdego człowieka jest inny i niepowtarzalny), ale także od zróżnicowania anatomicznego różnych obszarów ciała i związanych z nimi właściwości fizjologicznych skóry. Ze względu na sprzyjające warunki (wysoka wilgotność, wyższa temperatura, wydzielanie sebum) szczególnie mocno skolonizowana jest skóra głowy, a także pachwiny, pachy, wewnętrzna strona dłoni, otwory nosowe, zgięcia kolanowe, czoło, fałdy pośladkowe. U kobiet występuje większa różnorodność gatunkowa mikrobiomu skóry oraz większe wewnątrzgatunkowe zróżnicowanie jego struktury, co jest związane z inną budową skóry (jest cieńsza, mniej gruczołów łojowych, inne pH) niż u mężczyzn, gospodarką hormonalną oraz nawykami w codziennej higienie i pielęgnacji.

Na skórze bytują stali „bywalcy” – to tzw. mikrobiota stała, fizjologiczna, odnawialna, której trudno pozbyć np. poprzez dezynfekcję czy częste mycie, choć możemy w ten sposób wpłynąć na jej ilość i doprowadzić do zaburzenia jej równowagi. Tworzą ją gatunki rezydentne, tzw. komensale, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie bariery odpornościowej skóry. Na skórze znajduje się też mikrobiom przejściowy – pochodzący ze środowiska, zwierząt, z wody, z żywności, z przedmiotów, a więc przenoszony podczas codziennych kontaktów. Te drobnoustroje nie namnażają się na naszej skórze, znajdują się na niej tylko okresowo.

Skóra zasiedlana jest głównie przez cztery typy bakterii: Actinobacteria, Firmicutes, Bacteroidetes i Proteobacteria. W zdrowym mikrobiomie dominują gronkowce koagulazo-ujemne, zwłaszcza Stophylococcus epidermis oraz Cutibacterium acnes (dawniej: Propionibacterium acnes). Ważnym elementem mikrobiomu są też grzyby, zwłaszcza lipofilne grzyby z rodzaju Malassezia, a z roztoczy – przede wszystkim nużeńce (Demodex). Z wirusów najbardziej istotne są te zawierające dwuniciowe DNA (dsDNA), takie jak poliomawirusy (Polyomaviridae) i papillomawirusy (Papillomaviridae).

Jakie funkcje pełni mikrobiom?

  • Chroni skórę przed kolonizacją patogennymi drobnoustrojami chorobotwórczymi – pozostające w równowadze mikroorganizmy biorą udział w syntezie enzymów i innych substancji hamujących namnażanie się innych, wrogich nam bakterii i patogenów. Walcząc o składniki odżywcze i miejsce na powierzchni skóry, nie pozwalają się na niej osiedlać „obcym”, jednocześnie ostrzegają o nich układ odpornościowy, co uruchamia mechanizmy obronne całego organizmu.
  • Wzmacnia barierę ochronną skóry – rozkładając pot i sebum do naturalnych substancji nawilżających mikrobiom uszczelnia barierę naskórka, dzięki czemu zapewnia równowagę hydrolipidową oraz lepszą odporność skóry na szkodliwy wpływ czynników zewnętrznych, takich jak promienie UV czy zanieczyszczenia.
  • Pomaga utrzymać prawidłowe pH skóry – to bardzo ważne dla zachowania równowagi skóry, w tym prawidłowy przebieg procesów złuszczania i odnowy naskórka, a także dla ochrony przed patogenami.
kobieta z piękną skórą

Dysbioza, czyli zaburzenie równowagi mikrobiomu

Wskutek działania różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych może dojść do zaburzenia równowagi mikrobiomu, co prowadzi do nasilenia stanów zapalnych i chorobotwórczych w skórze. Wpływ na zdrowie naszej skóry mają przede wszystkim takie czynniki stresogenne, jak:

  • stany zapalne skóry,
  • naruszenie bariery ochronnej skóry, np. wskutek nieprawidłowej pielęgnacji,
  • zaburzenia hormonalne i immunologiczne,
  • stosowanie antybiotyków – każde ich przyjmowanie zaburza funkcjonowanie mikrobiomu, a długotrwałe stosowanie antybiotyków zwiększa ryzyko pojawienia się w mikrobiomie gatunków antybiotykoopornych,
  • nieodpowiednia dieta (bogata w cukry proste),
  • przewlekły stres,
  • zanieczyszczenia środowiskowe,
  • promieniowanie UV.

W sytuacji dysbiozy dochodzi do zmiany proporcji między gatunkami wchodzącymi w skład zdrowego mikrobiomu skóry – maleje ilość przyjaznych nam drobnoustrojów, a zwiększa się udział tych niekorzystnych, może też dojść do pobudzenia potencjału chorobotwórczego komensali, które zaczynają wtedy kolonizować miejsca objęte stanami zapalnymi i je nasilać.

Wiele chorób skóry jest powiązanych z zaburzeniem homeostazy mikrobiomu: atopowe zapalenie skóry, łuszczyca, trądzik pospolity, trądzik różowaty, łojotokowe zapalenie skóry głowy czy łupież (związany z nieorawidłowym namnażaniem bytującego na naszej skórze grzyba z gatunku Malassezia). Dlatego tak bardzo ważne jest, aby na co dzień dbać o prawidłowy mikrobiom skóry.

Mikrobiom, mikrobiota czy mikroflora?

Mikrobiom oznacza wszystkie mikroorganizmy, które dzielą z nami przestrzeń życiową od chwili narodzin i są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszej skóry, a więc przede wszystkim bakterie, grzyby, roztocza i wirusy. Termin ten wprowadził w 2001 roku laureat nagrody Nobla – Joshua Lederberg, określając nim zbiór wszystkich drobnoustrojów (komensalnych, symbiotycznych i chorobotwórczych) zasiedlających organizm człowieka. Bytują one i rozmnażają się na i w naszej skórze, wpływając na jej prawidłowe funkcjonowanie. Gdy mówimy o zbiorze wszystkich mikroorganizmów jako komórek, używa się określenia mikrobiota. Natomiast mikroflora to dawniej używane określenie, pochodzące z czasów, gdy większość mikroorganizmów klasyfikowano do królestwa roślin. Używa się go też do populacji samych bakterii (flora/mikroflora bakteryjna).

D-LAB probiotyki
Probiotyki pozwalają przywrócić równowagę mikrobiomu i mają pozytywny wpływ nie tylko na układ trawienny, ale też stan skóry.

Mikrobiom a odporność

Trzeba też pamiętać, że fizjologiczna mikroflora zasiedla nie tylko skórę, ale też błony górnych dróg oddechowych, przewodu pokarmowego oraz narządów moczowo-płciowych. Niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu całego organizmu i wspieraniu układu odpornościowego odgrywa – obok drobnoustrojów zamieszkujących skórę – mikrobiom jelitowy. Drobnoustroje bytujące w przewodzie pokarmowym – zarówno te komensalne (większość), jak i patogenne – odpowiadają za stymulację miejscowej i ogólnej odporności przeciwzakaźnej poprzez m.in. syntezę przeciwciał, zapobieganie adhezji patogennych drobnoustrojów do nabłonka śluzówki jeli i wnikaniu w głąb, hamowanie stanu zapalnego, uszczelnienie bariery jelitowej. O składzie mikrobiomu w ciągu całego życia i charakterze odpowiedzi immunologicznej w dużym stopniu decydują bakterie kolonizujące przewód pokarmowy po urodzeniu. Mikrobiom ma też wpływ na rozwój i czynność mózgu oraz całego ośrodkowego układu nerwowego, może modulować odpowiedź na stres i czynności układu nerwowego przez wpływ na oś podwzgórze-przysadka-nadnercze. Mówi się nawet, że jelita są naszym drugim mózgiem! Zaburzenia w mikrobiomie, szczególnie wskutek zakażenia w okresie okołoporodowym, mogą mieć wpływ na rozwój chorób neurologicznych. Warto też podkreślić, że mikrobiom odgrywa dużą rolę w etiologii otyłości, jednej z najczęściej obecnie występujących chorób cywilizacyjnych. Powoduje też wiele dolegliwości żołądkowo-jelitowych, takich jak zaparcia, biegunki, wzdęcia, zaburzenia trawienia. Regularne zażywanie probiotyków skutecznie niweluje te problemy.

mikrobiom jelit

Jak dbać o mikrobiom?

  • Przede wszystkim należy unikać czynników zaburzających jego prawidłowe funkcjonowanie – chemicznych, mechanicznych, środowiskowych (o ile to możliwe). Zadbaj o odpowiednią dietę, styl życia, codzienne nawyki. Chroń skórę przed działaniem słońca i zanieczyszczeń.
  • Bardzo ważna jest odpowiednia pielęgnacja skóry – uważaj na zbyt agresywne środki złuszczające i oczyszczające, a także zbyt częstą dezynfekcję skóry, która dla wielu osób stała się codziennym nawykiem w okresie pandemii koronawirusa. Gdy odkażamy skórę i pozbywamy się z niej mikrobiomu, zwykle miejsce przyjaznym drobnoustrojów zajmują patogeny. Dochodzi wtedy do obniżenia różnorodności mikrobiomu skóry i upośledzenia jej funkcji ochronnych.
  • Stosuj kosmetyki wspierające zdrowy mikrobiom – to przede wszystkim kosmetyki nawilżające, lipidowe, odbudowujące warstwę hydrolipidową, stymulujące rozwój bakterii lipofilnych. Coraz bardziej popularne są preparaty na bazie probiotyków, które pobudzają syntezę substancji przeciwustrojowych oraz zmniejszają adhezję patogenów do naszej skóry.
  • W przypadku chorób skóry, np. łupieżu (namnażanie Malassezia) czy trądziku różowatego (uważa się, że u jego podłoża w wielu przypadkach leży namnażanie nużeńca), pomocne jest stosowanie odpowiednich preparatów zawierających składniki przeciwko tym drobnoustrojom.
  • Zdrowy mikrobiom warto wspierać też odpowiednią suplementacją: probiotykami, prebiotykami i synbiotykami. Na pewno zawsze w trakcie i po antybiotykoterapii, ale też profilaktycznie. Odbudowują one prawidłowy skład jakościowy i ilościowy mikrobiomu, dbając o jego różnorodność i zapewniając mu fizjologiczne, korzystne działanie ochronne.
D-lab czyste symbiotyki
Czyste Synbiotyki – wygodne w stosowaniu, można je dodawać do wody, napojów, jogurtu i innych dań!

Probiotyki, prebiotyki, synbiotyki

Poszukując odpowiednich suplementów wspierających mikrobiom, możesz spotkać się z tymi trzema określeniami. Czym się różnią?

  • Probiotyki – są to wyselekcjonowane kultury dobrych bakterii lub drożdży, które pomagają odbudować równowagę mikrobiomu. Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Przede wszystkim na to, czy wskazano rodzaje szczepów i ich ilość w preparacie. Czyste Probiotyki marki D-LAB to połączenie 5 szczepów probiotyków (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus casei, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium animalis lactis) zamkniętych w roślinnej kapsułce odpornej na działanie kwasów żołądkowych. Skuteczność potwierdzona w badaniach klinicznych, gwarantuje wysoką wchłanialność probiotyków w jelitach, odpowiedzialnych za prawidłowe działanie systemu odpornościowego.
  • Prebiotyki – to źródło pożywienia dla bakterii i grzybów, które stymuluje ich wzrost na skórze.
  • Synbiotyki – połączenie probiotyku i prebiotyku, przez wielu specjalistów uważane za najbardziej korzystne dla prawidłowo funkcjonującego mikrobiomu. Wyjątkowym preparatem doustnym o takim składzie jest D-LAB Pure Symbiotique.

D-LAB starannie wyselekcjonował 5 naturalnych szczepów probiotycznych korzystnych dla prawidłowego funkcjonowania flory jelitowej: Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus paracasei, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium lactis. Każda łyżeczka dostarcza 25 miliardów CFU probiotyków, które stopniowo przywracają równowagę mikrobioty jelitowej. Są to tyndalizowane szczepy probiotyczne, tzn. są one dezaktywowane i nie boją się wilgoci w słoiku (preparat ma postać bezsmakowego proszku, który należy rozpuścić w wodzie i wypić). Dodatkowo synbiotyk zawiera prebiotyki pochodzenia roślinnego, takie jak FOS (fruktooligosacharydy) i sok z akacji – prawdziwe stymulatory wzrostu mikrobioty jelitowej. Fruktooligosacharydy są włóknami naturalnie występującymi w wielu roślinach, takich jak cebula, czosnek czy karczochy. Przyczyniają się do zdrowia mikrobioty i regulują tranzyt jelitowy, a ponadto spowalniają i zmniejszają wchłanianie cukru w jelitach. Ponadto synbiotyk wzbogacono w witaminę C oraz witaminę D sprzyjające poprawie odporności i prawidłowemu funkcjonowaniu całego organizmu. Polecamy!

Nasza opinia:

Czyste Synbiotyki to prawdziwy hit wśród produktów wspierających mikrobiom. Łatwy w stosowaniu, bardzo skuteczny. Już po 7 dniach stosowania „uspokoił” jelita, wyregulował trawienie, a po miesiącu widać też korzystny wpływ na skórę!

Dodaj komentarz