Ćwiczenia fizyczne przedłużające życie

Ćwiczenia fizyczne przedłużające życie

28
0
PODZIEL SIĘ

Większość osób dożywających setki w dobrym zdrowiu to ludzie aktywni w podeszłym wieku – choć wielu z nich nawet nie zna pojęcia „ćwiczenia fizyczne”. Jaki więc rodzaj ruchu sprzyja naszemu zdrowiu i długowieczności? Prof. Valter Longo, światowej sławy gerontolog, który całe swoje życie poświęcił szukaniu recepty na długowieczność (i jej naukowemu udowodnieniu), mówi: „Taki, który najbardziej się nam podoba, a jednocześnie z łatwością może stać się częścią codziennej rutyny, i który można wykonywać do 100. lub więcej roku życia!”.

Valter Longo
Prof. Valter Longo z Salvatore Caruso z Molochio w Kalabrii, który dożył 110 lat i opowiadał, że każdego dnia udawał się do swojego gaju oliwnego i tam pracował razem z innymi plantatorami oliwek

Tak naprawdę nie chodzi bowiem o rodzaj ruchu, ale o to, aby ciało pozostawało aktywne przez minimum 5-10 godzin tygodniowo. Długowieczni mieszkańcy Okinawy uprawiają tai-chi, pasterze z Sardynii przechodzą co najmniej 8 km dziennie po górach, a adwentyści z Kalifornii dużo spacerują i ćwiczą na siłowni. Ważne jednak, aby nie przesadzać – dziś, na skutek zmiany stylu życia na bardziej aktywny (przede wszystkim moda na bieganie i maratony!), coraz więcej 40-50-latków trafia do ortopedów na operacje np. endoprotezoplastyki kolan, trenują bowiem zbyt intensywnie, niepotrzebnie obciążając narządy ruchu. Nie o taką aktywność tutaj chodzi! Jeśli chcesz dożyć późnej starości w zdrowiu – postaw na umiarkowany i regularny ruch.

Prof. Valter Longo zaleca:

  • uprawiaj szybkie spacery co najmniej godzinę dziennie – to najbardziej naturalna forma ruchu, wykorzystaj do niej drogę do pracy, zwiedzanie, wakacje czy zwyczajne pójście na kawę ze znajomymi:-)
  • rower, bieganie, pływanie – uprawiaj przez 30-40 minut co drugi dzień i przez 2 godziny w weekend,
  • używaj mięśni do codziennych czynności, np. wchodź po schodach, zamiast jechać windą – każdy mięsień potrzebuje częstej stymulacji, ponieważ mięśnie rosną i stają się silniejsze w odpowiedzi na urazy (to dlatego, jeśli regularnie nie chodzisz po schodach, nagłe wejście na 6. piętro może powodować ból różnych mięśni nóg)

Jeśli wykonujesz ćwiczenia wytrzymałościowe i wzmacniające mięśnie, np. z obciążeniami, 1-2 godziny po ich zakończeniu spożyj posiłek zawierający 30 g białka – wtedy optymalizuje się zwiększenie syntezy w mięśniach.

spacerPoznaj też wszystkie zasady diety długowieczności >

Partnerem działu jest:

logo Prolon

www.prolon.pl

PODZIEL SIĘ
Anna Kondratowicz
O urodzie piszę od ponad 15 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). WirtualnaKlinika.pl to portal dla takich kobiet jak ja sama – zainteresowanych profesjonalnymi metodami poprawy wyglądu, które szukają rzetelnych informacji na ich temat i nie chcą ulegać ani modom, ani mitom związanym z tą dziedziną. I traktują zabiegi jako sposób na naturalne podkreślenie urody, a nie jej „przerobienie”. Jestem też współzałożycielką i redaktor naczelną portalu www.iBeauty.pl. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@wirtualnaklinika.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ